Hanyagold a síelést. Túl drága

Egyiptom, a legolcsóbb célpont

Kairóba az oda-vissza repülőút ára WizzAirrel 47 ezer forintba kerül, de más célpontok, köztük a magyarok körében népszerű Hurghada is kijön 50-60 ezer körül. Éjszakánként 40 ezer forinttól indulnak a szállások két fő számára. Ezek természetesen nem azok a hotelek, ahova az utazási irodák foglalnak, de akik szeretnék érzékelni a helyi atmoszférát, azok jellemzően inkább ilyenekre szavaznak. (Két példa itt és itt.) Emellett fejenként napi nagyjából 25 ezer forint étkezési és egyéb kiadással számolva 7 éjszakára 540 ezer forintból kijöhet két utazó.

Egyiptomba az utazási irodák többsége fejenként 400 ezer forinttól kínál egyhetes utakat teljes ellátással, repülőúttal, azaz majdnem kétszer annyiért, mint amennyiből egyénileg utazhatunk. (Feltehetően azonban az irodáknál az izraeli-palesztin háború közelsége miatt visszaeső kereslet hatására további kedvezményeket alkudhatunk ki.)

Kanári-szigetek

A Budapest–Tenerife és vissza útvonalat 60 ezer forint alatt ritkán ússzuk meg, miközben a szállás a téli időszakban 30-40 ezer forinttól indul két fő számára éjszakánként. Ha ehhez hozzáadunk fejenként napi 35 ezer forint étkezési és egyéb kiadást, beleszámolva például egy robogó bérlését is, akkor 855 ezer forint körül kijöhetünk ketten egy hétre.

Az utazási irodák fejenként 600-700 ezer forintért kínálnak egyhetes üdülést a Kanári-szigetekre, azaz ide valamivel többet kell fizetnünk az utazási irodák által kínált árak felénél, ha egyénileg utazunk.

Tenerife szigete, Puerto de la Cruz, San Telmo templom

AFP / SOBERKA Richard / hemis.fr

Omán, ahova érdemes utazási irodával menni

Ha egyénileg utaznánk Ománba, minimum 150 ezer forintot kell fizetnünk a repjegyért (ha viszont nem akarunk 26 órát a repülőn és reptereken tölteni, mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni), míg az egyszerűbb szállások éjszakánként 30 ezer forinttól indulnak két fő számára. Ha napi 30 ezer forint költőpénzzel számolunk fejenként, akkor ketten 930 ezer forintból kijöhetünk.

Ez nagyjából megegyezik az utazási irodák által kínált fejenként 450 ezer forintra taksált egyhetes ajánlatokkal. A nehézkes légi út miatt azonban ide nem valószínű, hogy megéri egyénileg utazni.

Dubaiba WizzAirrel

Dubaiba viszont kiugorhatunk WizzAirrel Budapestről, a retúrútért pedig nagyjából 100 ezer forintot kell fizetnünk. A szállások 40 ezer forinttól indulnak két főre éjszakánként, de természetesen határ a csillagos ég. Ha szerényen napi 40 ezer forint étkezési és egyéb kiadással számolunk fejenként, akkor 1,04 millió forintból kijöhetünk egy hétre ketten.

Az utazási irodáknál fejenként 500 ezer forinttól foglalhatunk üdülést teljes ellátással, repülővel, tehát Ománhoz hasonlóan ide is kevesebbe kerül szervezetten menni, mint amennyiből mi magunk utaznánk, bár ide Ománnal ellentétben minden további nélkül egyénileg is megoldható.

Jordánia

Akabába elrepülni és hazajönni 190 ezer forintba kerül a mostani időszakban, a szállások 30 ezer forinttól kezdődnek két fő számára éjszakánként. Amennyiben fejenként 30 ezer forint költőpénzzel számolunk naponta, úgy 1,01 millió forintból jöhetünk ki ketten a januári, februári időszakban.

Mivel az utazási irodák is fejenként 500 ezer forintos ajánlattól indítanak egy egyhetes útra, így anyagilag nem valószínű, hogy olcsóbban kijövünk, ha magunknak szervezzük az utat. Az élmény viszont nyilván teljesen más.

Zanzibár

Az utóbbi időben nagyon megdrágultak a repülőjegyek, ami különösen a hosszabb utakon mutatkozik meg. A tanzániai Zanzibárra 300 ezer forint a repülőjegy, ráadásul több mint 12 órát kell utaznunk egy átszállással. A szállások 50 ezer forinttól indulnak két fő számára éjszakánként. Ha napi 30 ezer forint étkezési és költőpénzzel számolunk fejenként, akkor 1,37 milliót kell kicsengetnünk egy hétre két főnek.

Úgy tűnik, ez esetben sem érdemes csak spórolás miatt egyénileg utazni, hiszen az utazási irodák már 600 ezer forinttól kínálnak fejenként egy hétre utakat.

Piac az óvárosban, Stone Town, Zanzibár

AFP / Roberto Moiola

Mexikó

Cancúnba és Mexikóvárosba 270 ezer forinttól indulnak a repjegyek a jelenlegi időszakban, szállásokat viszont már 25 ezer forintért kapunk két főre. Ha mindennel együtt fejenként napi 30 ezret költünk, akkor 1,135 millióból nyaralhatunk.

Mivel az utazási irodák fejenként 800 ezer forinttól indítják ajánlataikat egy hétre, ezért valószínűleg jobban megéri egyénileg szervezni a kiutazást.

Maldív-szigetek

Érdekes módon a Maldív-szigetekre már 150 ezer forintért is találni repülőjegyet, ezért viszont 20 órát kell utaznunk. Ha viszont csak 12 órát szeretnénk a repülőn tölteni, és egy átszállással megúsznánk az utat, akkor 250 ezernél nem nagyon kapunk olcsóbb jegyet. Az elfogadható szállások átlagosan 50 ezer forint körül kezdődnek két fő számára éjszakánként. Ha el tudunk költeni napi 40 ezer forintot fejenként, akkor körülbelül 1,41 millió forintból kijöhetünk ketten.

Ez azt jelenti, hogy a kétharmadát kell kifizetnünk, ha egy hétre egyénileg utazunk, mint ha befizetünk fejenként egymilliót az utazási irodában. Ezért a pénzért aztán vízalatti világ egyik leghatalmasabb lakójával, a planktonnal táplálkozó cetcápákkal is találkozhatunk, amely igen gyakori a szigetek környékén, és amely mérete ellenére nem jelent veszélyt az emberre.

Seychelle-szigetek

Ha képtelenek vagyunk megnyugodni addig, amíg a Seychelle-szigetekig el nem megyünk, úgy 360 ezer forintot kell fejenként leemelnünk a bankkártyánkról az oda- és visszaútért. A szállások 70 ezer forinttól indulnak két fő számára éjszakánként, de hát ki éri be ennyivel, ha már idáig eljutott. Feltehetőleg napi 70 ezer forintból valahogy csak-csak kijövünk fejenként, feltéve, hogy néhány napot csak a tengerparton sütkérezünk, és nem motorcsónakázunk mindennap. Így két főre egy hét 2,19 millióból kijöhet a szigeteken, a földi paradicsomban, ahol nincsenek maláriaszúnyogok, és a legveszélyesebb állat a banánpók, amelynek csípése a férfiaknak több órán át tartó erekciót okoz. (Emellett azonban más veszélyekkel is járhat, ha megcsíp.)

Egyéni szervezésben a kalkulált költség valamivel magasabb, mint amennyivel az utazási irodák induló ajánlataiban találkozhatunk (1 millió/fő/hét), és feltehetően a repülőút sem kényelmesebb, mint az általuk bérelt charterjáratokon.

Turistákat a Seychelle-szigeteki Mahé egyik strandján

AFP / Hiromi Uechi

Dominika

Dominikára és a Karib-térség más szigeteire – ha vissza is akarunk jönni – 500 ezer forinttól indulnak az elfogadható repülőjegyek, szállásokat viszont már 30-40 ezer forinttól kapunk két főre. Ha csupán egy hetet töltünk el itt, és naponta nem költünk fejenként 30 ezernél többet, akkor 1,665 millió forintból megússzuk a kiruccanást.

Ez valamivel kevesebb, mint az irodák által ajánlott egymilliós heti ár fejenként, viszont a repülőút ez esetben is kényelmesebb charterrel.

Külföldi síelés árai

A síközpontok kiválasztása során a legnépszerűbb és a magyar utazók által legtöbbször látogatott helyszíneket válogattuk össze az árak összehasonlításánál. A Síelők.hu oldalát használtuk a napijegyek árainak kalkulálásához, míg a szállásokat ismét a Booking.com oldalán böngésztük át, hasonló módszert követve, mint a tengerparti szállásoknál. Ez viszont nem jelenti azt, hogy csak pályaszállásokat vettünk sorra, de próbáltuk a sípályáktól nem túl messze fekvők árait átlagolni.

Természetesen nagyon eltérőek lehetnek az ajánlatok attól függően, hogy hányan, pontosan mikor, mennyi időre és milyen igényekkel utaznak, és milyen síbérletet váltanak. Ahhoz, hogy nagyságrendileg mégis össze tudjuk vetni a költségeket, két fővel és egyhetes ott-tartózkodással számoltunk. A síutaknál nem vettük figyelembe az utazási irodák ajánlatait, mert ezeket az utakat – részben a tervezhetőség éghajlatváltozás okozta csökkenése miatt – a legtöbben egyénileg szervezik.

Szlovákia

A magyar síelők legtöbbször Donovaly, Csorba-tó, Tátralomnic, Chopok–Jasná síközpontokba utaznak síelni. A napijegyek ára ezek pályáin 47 és 69 euró között alakul fejenként, azaz mai árfolyamon 18 és 26 ezer forint között.

Egy sípályához közeli kétágyas szoba két felnőtt számára éjszakánként önellátással átlagosan 100 euró körül van, ami 38 ezer forint. A reggeliért a legtöbb helyen 10 eurót kérnek fejenként pluszban.

Oda-vissza 500 km utazással számolva a benzinköltség 22 ezer forint, a 10 napos szlovák autópálya-matrica 10 euró.

Egyéb kiadásokra, étkezésre, hüttézésre fejenként még napi 20 ezer forinttal számolva összesen nagyjából 906 ezer forintot fogunk otthagyni együtt egy hétre.

Ausztria

A rengeteg kiváló osztrák sípálya közül a legnépszerűbb és a magyarok által is gyakrabban látogatott központok között szerepelnek: Zell am See, Kaprun, Saalbach, Kitzbühel, Ischgl, Mayrhofen, Zauchensee, Kreischberg–Murau. Ezek pályáin a napijegyek mind 72 euró körül vannak fejenként, ami nagyjából 27 ezer forint. Persze a többi között a skiamade.com oldalán ennél kedvezőbb síbérleteket is találunk.

Egy sípályához közeli kétágyas szoba két felnőtt számára reggelivel éjszakánként átlagosan 200 euró körül alakul, ami 76 ezer forint.

Autóval az oda-vissza útra 1200 kilométert számoltunk, ezért kb. 54 ezer forint lesz az üzemanyagköltség. A 10 napos osztrák autópálya-matrica egy személyautóra 11,5 euró.

Étkezésre, egyéb kiadásokra napi 30 ezer forinttal kalkuláltunk fejenként, így pedig 1,388 millió forintra jön ki a téli üdülés két főre.

Az ausztriai Schruns zöldterületei közötti sípálya

AFP / Dietmar Stiplovsek

Franciaország

A legszebb és legnépszerűbb francia síközpontok között vannak Chamonix, Alpe d’Huez és Trois Vallées, ahol 54 és 75 euró között kell fizetni a napijegyekért, azaz 20 és 29 ezer forint között.

A sípályához közeli kétágyas szobákért átlagosan 350 eurót kell fizetni két felnőttnek reggelivel éjszakánként, ami 133 ezer forintnak felel meg mai árfolyamon.

Bár nem a legkényelmesebb Franciaországba autóval utazni, az összehasonlítás kedvéért mégis ezzel számoltunk. Oda-vissza 2600 kilométer az út, ami 116 ezer forint benzinköltséget jelent. A 7 napos szlovén autópálya-matrica 16 euró, azaz hatezer forint. Olaszországban az autópályák fizetőkapus rendszerben működnek, tehát nincsenek matricák. Az olasz szakasz oda-vissza kb. 1300 kilométer, így az autostrade.it kalkulátora szerint 49 ezer forintba fog kerülni az olasz útdíj. Franciaországban szintén fizetőkapus a rendszer, oda-vissza 260 kilométert kell autóznunk a francia szakaszon, ami az autoroutes.fr kalkulátora szerint 20 ezer forint.

Étkezésre és más költségekre napi 40 ezer forinttal számoltunk fejenként, így nagyjából kétmillió forintból jön ki az egyhetes síelés két főre Franciaországban.

Belföldi pihenés télen – Wellness hotelek árai

Korábbi cikkünkben a magyarok téli utazási szokásainak változásáról a nyilatkozó szakértők azt állították, hogy a belföldi üdülés és a síelés helyett egyre többen választják a tengerparti, télből a nyárba típusú utazásokat, egyik érvként pedig az árak alakulását hozták fel. Mennyibe kerül itthon egy jobb wellness hotelben eltölteni hét éjszakát télen?

Vendégek az egerszalóki Saliris Resort szálloda wellness medencéjében

MTI / Komka Péter

Egerszalók, Tihany, Hévíz

Az egerszalóki Hunguest Saliris weboldalán fejenként és éjszakánként 36 és 45 ezer forint között találunk ajánlatokat időszaktól és választott csomagtól függően. Így két főre hét éjszaka 504 és 630 ezer forint között jön ki teljes ellátással.

Tihanyban, a Club Tihany Resortban a weboldal szerint a standard ár félpanzióval, hét éjszakára, két fővel 320 ezer forintba kerül. Itt tehát az egyik főétkezést önállóan kell megoldani, azaz ehhez még legalább 110 ezer forintot érdemes hozzáadnunk.

Hévízen a Spa Residence Carbona Water Lily Apartment oldalán 9 éjszakára vonatkozó ajánlatot találtunk, amely 408 ezer forintba kerül teljes ellátással, két főnek. Bár hét napra vonatkozó ajánlat az oldalon nem szerepel, arányosan nagyjából 320 ezer forint lehet az ár.

Ha már Hévízen vagyunk valószínűleg a tófürdőbe is elmennénk. Ide a napijegy 7500 Ft per fő, míg a háromórás felnőttjegyért 4500 forintot kell fizetni.

Oda-és visszaúttal és némi ottani autózással biztosan elkocsikázunk 400 kilométert, ami 18 ezer forint lesz, plusz a tíznapos matrica, amely 3820 forint.

Mindezek mellett napi 15 ezer forintot biztosan elköltünk erre-arra fejenként, ha már üdülünk.

Összesen tehát nagyjából 600 és 860 ezer forint között költünk majd egy hét alatt ketten, ha belföldön télen elmegyünk egy szállóba pihenni.

Télen is olcsóbb a tengerpart – Összegzés

Ennyi pénzből Egyiptomba és a Kanári-szigetekre is elutazhatunk, külföldi síelést viszont még éppen nem engedhetünk meg magunknak. Látható azonban, hogy sok esetben nincs nagyságrendi különbség a belföldi üdülés és egyéb külföldi úti célok között sem. Kalkulációnk tehát alátámasztja az utazási szakértők véleményét, miszerint az ár lehet az egyik oka annak, amiért egyre több magyar télen is a tengerpartot választja.

Azok közül persze, akik egyáltalán megtehetik, hogy utazásban gondolkodjanak, ők ugyanis nem nagyon vannak többen, mint az ország lakosságának tíz százaléka. Ha azzal számolunk, hogy a megélhetés mellett olyan fizetés kell, amelyből ilyen utazásokra is félre lehet tenni, akkor ehhez legalább nettó 750 ezer forintra van szükség havonta. A KSH felmérései alapján a teljes munkaidőben foglalkoztatott magyarok mintegy 3 százaléka keres havonta nettó 750 ezer forint felett, míg 18,2 százaléka nettó félmillió felett.