Van megoldás! Gamer–kézikönyv szülőknek, hogy legyenek helyes kérdések és válaszok

Szülő–gyermek párbeszédet szorgalmaz az NMHH a videójátékok kapcsán is
A biztonságosabb internet felé az első lépést a szülő teheti meg, ha beszélget
gyermekével a témáról. Megtalálni a közös hangot, feltenni az első kérdést
azonban nem könnyű feladat. Ebben kíván segíteni a szülőknek a Nemzeti Média-
és Hírközlési Hatóság (NMHH) gamer gyerekek szüleinek szóló kézikönyve, amely
a Biztonságos Internet Napján (Safer Internet Day) jelenik meg.
Már óvódáskorban megismerkednek a videójátékokkal a gyerekek – derül ki a Nemzeti
Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók
Egyesülete (MEME) 2022 októberében végzett kutatásából. A kutatás szerint azok az
óvódások, akik hozzáférnek az asztali számítógéphez, általában játszanak is rajta.
Kisiskolásként, 7–9 évesen veszik kezükbe az első játékkonzolokat. Ebben a korban már
megjelennek az online játékok is, de még viszonylag erős szülői felügyelet mellett. A
6–11 évesek mindennapjaiban a gyermekfilmek és vicces videók mellett egyre nagyobb
mértékben jelen vannak az online játékok – lányoknál inkább öltöztetős, állatos,
gondoskodásra épülők, a fiúknál pedig a Minecraft. A 10–15 évesek között a Minecraft
mellett a legnépszerűbb játék a Fortnite.
Az internethasználatra alkalmas eszközök a mai óvodás gyereket nevelő családokban
nagyobb arányban vannak jelen, mint az alsós vagy felsős gyerekek családjainál, így
várhatóan az online szórakozás – így a videójátékok szerepe is – tovább erősödik a
következő években.
A gyors változás a szülőket is kihívás elé állítja: érdemes mielőbb megismerkedniük a
videójátékok kultúrájával, hogy ne az előítéletek mentén, hanem az átfogó kép
ismeretében tudják támogatni gyermekeiket, kihasználva a játék nyújtotta
lehetőségeket.
Az NMHH elkötelezett a gyermekek védelme iránt, ezért a videójátékozással kapcsolatos
beszélgetésekben is támogatni kívánja a szülőket. A GameStar magazin
szerkesztőségével együttműködve a hatóság rövid kiadványt készített, amelyben
összefoglalja mindazt, amit egy videójátékokkal játszó gyermek szüleinek tudni érdemes
a korhatár-ajánlásoktól a képernyőidőn át egészen a streamerekig vagy a játék közben
felmerülő rejtett költségekig.
A kiadvány a https://gyerekaneten.hu/tema/Annyi_mindenben_mellette_alltal_mar
linken olvasható.

Az NMHH nemcsak a videójátékozással kapcsolatos kérdésekben nyújt segítséget a
szülőknek a gyermekek digitális szokásainak megértéséhez, illetve a gyermekek tudatos
médiahasználatának elősegítéséhez. A 2014 óta működő Bűvösvölgy Médiaértés-oktató
Központokban az odalátogató 9–16 éves diákok csoportjai élményszerű, kreatív
foglalkozások keretében ismerkednek meg a média működésével, tudatos fogyasztásával
kapcsolatos ismeretekkel, a 2020-ban elindított https://gyerekaneten.hu/ szülőknek
szóló tájékoztató oldalon pedig szócikkek, szakértői írások foglalják össze a gyerekek
digitális világának jelenségeit, szereplőit és kifejezéseit.
A hatóság az ismeretterjesztés mellett gyakorlati segítséget kínál az online
sérelmet elszenvedőknek, ennek keretében több mint egy évtizede működteti
Internet Hotline internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálatát, amelyhez bárki
fordulhat, akinek képeivel, adataival visszaéltek, vagy akik jogsértő, illetve a gyermekek
fejlődésére káros tartalomba ütköznek az interneten.
A Kézikönyv gamer gyerekekhez című kiadvány online változata:
https://gyerekaneten.hu/kezikonyv-gamer-gyerekekhez/
A Gyerekaneten oldal két ellenőrző listája a beszélgetések elindításához:
https://gyerekaneten.hu/tema/Ellenorzo_lista_hogyan_beszelgessunk_a_videojatekokrol
https://gyerekaneten.hu/tema/Ellenorzo_lista_Mire_figyelj_ha_videojatekozik_a_gyerek
A Bűvösvölgyek weboldala: https://buvosvolgy.hu/
Az Internet Hotline bejelentő oldala: https://nmhh.hu/internethotline/